Dalarna är Sveriges ledande turistlän utanför de tre storstadsregionerna med fjällturism året runt. Idag finns drygt 100 000 bäddar för besökare i Dalafjällen och inom några år förväntas antalet ha växt med ytterligare 20–25 %, vilket ställer höga krav på infrastrukturen. Under vintersäsongen är trafikflödet längs turiststråken 400-500% högre en den genomsnittliga årsdygnstrafiken, vilket naturligtvis innebär ökad risk för både olyckor och köer!
Följande stråk är alla viktiga för vintertrafiken till Dalafjällen:
1. E4/E16/RV70 Rättvik/Mora
2. RV70/E16 via Borlänge mot antingen E16 Västerdalsvägen eller RV70 mot Mora
3. RV66 mot Ludvika/Björbo mot E16 Västerdalsvägen
4. RV26 Halmstad/Jönköping/Mariestad/Kristinehamn/Vansbro/Västerdalsvägen
5. E45/Malung Västerdalsvägen
Stråken 2, 3 och 4 går alla längs E16 Yttermalung som är en olycksdrabbad delsträcka som leder vidare till bl.a. Sälen och Idre. Sträckan är inte dimensionerad för den höga trafikbelastning som uppstår de veckor då fjälltrafiken är som tätast, och med bebyggelse intill vägen, vinterväglag och tung trafik innebär detta stora trafiksäkerhetsproblem.
E16 Yttermalung håller en låg trafiksäkerhetsstandard och kantas av många direktutfarter vilket innebär att sträckan är olycksdrabbad. Den trafikeras av 13% tung trafik och är en propp för godstrafiken, med en speciellt kritisk passage under en järnvägsbro där lastbilschaufförer vittnar om att man behöver ha ”rätt känsla” för att ta sig igenom.
Det finns långt gångna planer på att bygga en förbifart förbi Yttermalung för att uppnå bättre trafiksäkerhet, framkomlighet och boendemiljö. Effekterna av förbifarten skulle komma många till gagn; boende i närområdet, de som pendlar längs sträckan, besöksnäringen (både privatresor och transporter) och förstås näringslivet i stort med bättre förutsättningar för godstrafiken. Förbifarten har med andra ord stor betydelse både för den regionala utvecklingen och tillgängligheten för nationell turism.
Förbifart Yttermalung är viktig för Dalarna och har funnits med i Länsplanen sedan 1998, i nu gällande plan ligger den med på 207 miljoner kronor. I planläggningsprocessen har det fastställda vägalternativet (som är längre och mer samhällsekonomiskt lönsamt än tidigare förslag) kostnadsberäknats till cirka 350 miljoner kronor, en totalsumma som inte bedömts vara möjlig att hantera med de begränsade medlen som finns i Länsplanen. I remissförslaget på Länsplan 2018–2029 har objektet därför lyfts ur. E16 är en nationell stamväg och ska formellt hanteras i Nationell Plan, förbifart Yttermalung behöver nu därför prioriteras in i där.